Gotowe przyprawy do piernika.

Dzisiaj postanowiłam zapoznać Was ze składem mieszanek do piernika, które możecie spotkać w sklepach. Jak wiecie przyprawa przyprawie nie równa. Ja zauważam to głównie na papryce słodkiej, różni się kolorem, smakiem i zapachem. Każda firma proponuje to samo, a jednak coś innego.
Tak samo jest w przyprawach do piernika, która jest mieszanką przypraw. Firmy prześcigają się w pomysłach na skład, a tak na serio to mało jest tam przypraw - więcej cukru, mąki lub kakao. 

Wypełniacze (mąka, cukier) są tanie, przyprawy drogie. Nie zdziwcie się jeżeli kupujecie tanią przyprawę do piernika, a ona jest biała i mało aromatyczna. Te przyprawy, które ja dzisiaj wam przedstawię kupiłam w pobliskich sklepach. Może w przyszłym roku zakupię jakieś inne i ta notka zostanie uaktualniona:)

Od dwóch lat robię też swoją przyprawę. Pomysł zaczerpnięty z bloga Moje wypieki. Przy tworzeniu jednej z porcji uszkodziliśmy z Arturem mój stary moździerz ;P Nowy się odkupuje, od roku :D 
Przepis na moja przyprawę do piernika w osobnej notce.

No to zaczynamy:



DELECTA
Przyprawa do piernika aromatyczna. Goździki, imbir, cynamon.
Waga: 15g
Składniki: Cynamon 42%, cykoria, goździki 13%, kolendra, gałka muszkatołowa 4%, imbir 1%, kardamon, pieprz czarny.
Według producenta wystarczy na ok 1 kg ciasta.
Wygląda zachęcająca, nie ma w swoim składzie mąki ani cukru, pachnie bardzo aromatycznie.


KOTANYI
Przyprawa korzenna do piernika
Waga: 27g
Składniki: Cynamon, gałka muszkatołowa, kolendra, imbir, koper, goździki, ziele angielskie, anyż, pieprz, kardamon.
Jak dla mnie za dużo tutaj anyżu, nie jest to jedna z moich ulubionych przypraw. Zapach zupełnie mi nie pasuje, ale wiem, że są takie osoby, które ją lubią. W niej również nie ma mąki ani cukru. Na pierwszym miejscu jest cynamon, który daje odpowiedni kolor przyprawie.


WODZISŁAW
Przyprawa do piernika
Waga: 30g
Składniki: Mąka pszenna, kolendra, cykoria, kminek, cynamon, imbir, goździki, gałka muszkatołowa.
Według producenta opakowanie wystarczy na 500g mąki użytej do wypieku. Głównym składnikiem jest mąka... czyli dodajemy mąkę do mąki :/ Kolor jasny, zupełnie nie przypomina mojej domowej przyprawy ani tych opisanych powyżej. Zapach też nie przyciąga, nie wyczuwam w nim anyżu, po prostu nie tak dla mnie ma pachnieć przyprawa.


DR. OETKER
Przyprawa korzenna do piernika i grzańca
Waga: 40g
Składniki: Cukier, 17% mieszanka suszonych i mielonych przypraw (ziele angielskie, goździki, kminek, kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, majeranek, papryka, gorczyca, liście laurowe).
Kolor jest jasny, prawdopodobnie drobno zmielony cukier, mało cynamonu. Nie wiem jak wy, ale ja czasami lubiłam kupować taką gotową mieszankę przypraw i dodawać do grzańca;) Teraz mam coraz mniejszą ochotę po spojrzeniu na skład. Jeżeli chodzi o grzańca to cukier jest wskazanym składnikiem, ale w pierniku po co mi tylko 17% z 40g mieszanki??


PRYMAT
Przyprawa do piernika. Ciast i deserów.
Waga: 20g
Składniki: cukier, cynamon, goździki 12%, kakao, kolendra, ziele angielskie, gałka muszkatołowa.
No cóż, znowu na pierwszym miejscu cukier... Widać go nawet w mieszance, ale jest dość ciemna. Zapach dość przyjemny, wyczuwa się goździk i kolendrę.


KAMIS
Przyprawa do piernika. Domowe wypieki.
Waga: 20g
Składniki: cynamon 44%, imbir 11%, goździki, cukier, gałka muszkatołowa, kolendra, kardamon 4%, pieprz czarny, ziele angielskie.
Plus za zawartość procentową przynajmniej 3 składników. Cukier występuje, lecz jest dopiero na czwartym miejscu. W mieszance widać pojedyncze ziarenka cukru. Dość ciemny kolor. Zapach też dość intensywny, ale nie tak jak w pierwszej.


KAMIS
Przyprawa do ciasteczek korzennych. Domowe wypieki.
Waga: 20g
Składniki: Cynamon 32%, mąka pszenna, cukier, imbir 7%, kolendra, kardamon, goździki, gałka muszkatołowa, ziele angielskie, pieprz czarny, anyż.
Skład urozmaicony, ale z mąką i cukrem. Pojedyńcze kryształki cukru widoczne gołym okiem. Oczywiście przyjmujemy tutaj, że ciasteczka korzenne to nie piernik/pierniczki. Drażni mnie ten dodatek mąki... Płaci się za to jak za jakieś złoto normalnie!!!


CYKORIA
Przyprawa do piernika
Waga: 20g
Składniki: cynamon, mąka pszenna, kolendra, imbir, goździki, gałka muszkatołowa.
Średnio ciemna, bez cukru na szczęście. Zapach nie dość atrakcyjny, trochę mdły.  Mało składników.

Na koniec pokaże wam jak wygląda moja przyprawa, która przebija aromatycznością wszystkie powyższe. Nie zawiera mąki ani cukru, dzięki czemu kolor jest ciemny. Pomimo zawartości anyżu, nie jest to główny zapach.








Osobiście preferuję domowe przyprawy, ale jeżeli miałabym kupić gotową to gotowa wybrać jestem tą z Delekty. Przykro mi też, że często kupujemy drogie mieszanki, znanych firm a płacimy za mąkę lub cukier i kilkunastoprocentowym dodatkiem przypraw.


 Do zobaczenia wkrótce xD

Komentarze

  1. Ciekawy wpis :) podeślę chyba też mamie ;) o ile dobrze pamiętam w tamtym roku był u nas piernik z tą pierwszą przyprawą Kamis, ale znam kilka z nich, choć talentów kulinarnych ewidentnie mi brak :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są one dość znane ale nie za często kierujemy się składem a raczej łapiemy za drogie i znane firmy.... Może i mama zdecyduje się na domową ;)

      Usuń
  2. Nas też kiedyś przeraziły te gotowe mieszanki widząc ich skład :/ My kupujemy Kotanyi bo smakuje nam najbardziej z tych co mają czysty skład :) Ale na święta zamówiłyśmy sobie zestaw przypraw np. cynamon cejloński i kardamon więc będziemy własnoręcznie mieszać według ulubionych proporcji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o jak fajnie;) ja już zużyłam większość swoich zapasów, ale piernik staropolski już zarobiłam, więc teraz mniejsze ilości będą potrzebne. Ja za Kotanyi nie przepadam, bo za dużo anyżu, zapach mi się nie podoba.

      Usuń
  3. Fajne porównanie - jak widać najlepiej zrobić samemu :)
    Z chęcią dołączam do obserwatorów :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Miło mi będzie jeżeli zostawisz po sobie jakąś pamiątkę ;)
Komentarz pozwala mi określić, czy moje posty wam się podobają.

Popularne posty