Szwedzkie pierniczki - Pepperkakor / Swedish gingerbread - Pepperkakor


Przepis ten dostałam od koleżanki ze studiów.
Dokładnie te pierniczki piekę już 3 rok. Zawsze w jeden z pierwszych weekendów grudnia.
Po pierwsze dlatego, że mi wychodzi ich strasznie dużo może ok 500, a po drugie są one tak twarde na początku, że muszą być cienkie, później trochę miękną ale nie za bardzo :)
U mnie nigdy nie mają szansy zmięknąć, bo wszyscy się nimi zajadają i cud jak zostaje trochę na wigilię ;) Zresztą one nie mają być miękkie ;)

W zeszłym roku zrobiłam 2 porcje i stworzyłam duże pierniczki w kształcie aniołków, choinek i misiów i rozdałam przyjaciołom i znajomym na święta ozdobione lukrem i cukrowymi kuleczkami ;)
W czwartek lub piątek wieczorem wyrabiam ciasto a w sobotę ok południa zaczynam wypiekać pierniczki. Ciasto kroje na 3 części i wyjmuje po kolei porcje, zazwyczaj kończę w niedzielę wieczorem, bo robię je strasznie cienkie i małe albo troszkę grubsze i większe do ozdoby.

W pierwszym roku były grubsze i w sumie to ja, mój chłopak i tata zajadaliśmy się chrupiącymi twardymi ciachami, reszta stwierdziła, że szkoda zębów albo moczyła w ciepłej kawie/herbacie/mleku;P
 
Składniki:
300g miodu
300-400g cukru trzcinowego
350g masła
300g śmietanki kremówki
1,5 kg mąki
1,5 łyżki cynamonu
1,5 łyżki imbiru
1 łyżka goździków (mielonych)
1 łyżka proszku do pieczenia
szczypta soli

Przygotowanie:
  1.  Miód, cukier, masło i przyprawy (można użyć gotowej mieszanki do piernika, albo zrobić własną, ja dodaję dodatkowo mielonego kardamonu i odrobinę czarnego pieprzu) wymieszać w kąpieli wodnej - powoli podgrzewając.
  2. Po wyłączeniu gazu i przestudzeniu dodać śmietanki, a następnie stopniowo mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia i szczypta soli.
  3. Wyrabiać ciasto aż będzie zwarte ale plastycznie - jak ciastolina.
  4. Gotowe zawinąć w folię (ja dziele na 3 porcje i zawijam każdą) i włożyć do lodówki - powinno tam leżeć przynajmniej 24h ale może też dłużej, wtedy nabierze aromatu.
  5. Zimne ciasto wyjąć, na stolnicy posypanej mąką rozwałkować cienko ciasto i wykrawać pierniczki o dowolnych kształtach;)
  6. Gotowe pierniczki układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i piec w zależności od grubości od 10-15 minut. Temperatura  180 st C.
  7. Wyjąć, ostudzić i lukrować, polewać czekoladą lub jak ja włożyć do puszki i przechowywać do świąt ;P
Smacznego;)

~





This recipe I got from my friend from college.
Exactly
this gingerbread I bake already for three years. Always in one of the first weekends of December.
Firstly, because that it comes  a lot of it,  maybe about 500, and secondly they are so hard in the beginning, they have to be thin, a little later they soften but not too much :)
For me, they never have a chance to soften because everyone eat all of them and its a miracle when some are on the  Christmas Eve;)




Last year I made 2 portions and I made a large gingerbread in the shape of angels, Christmas trees and teddy bears and gave them to the friends with the holidays decorations with icing and sugar spheres;)
I did a dough on Thursday or Friday and started baking it  around noon on Saturday. I cut the cake into 3 parts and take out one after the other portions, usually I end on a Sunday night because I make them terribly thin and small or a little thicker and larger for decorations.




In the first year they were thicker and  it was me, my boyfriend and dad who ate a crunchy hard cookies, the rest considered that they too hard or soaking in the hot coffee / tea / milk ;P



Ingedients:300g honey300-400g of sugar cane350g butter300g double cream1.5 kg of flour1.5 tablespoons cinnamon1.5 tablespoons ginger1 tablespoon cloves (minced)1 tablespoon baking powderpinch of salt
Preparation:

  1.      Honey, sugar, butter and spices (you can use ready-mix for gingerbread, or make your own, I add further ground cardamom and a little black pepper), mix in a water bath - slowly heating up.
  2.     When you turn off the gas and cool it, add the cream, then add flour mixed with baking powder and a pinch of salt.
  3.     Knead the dough until it is tight - like Dough.
  4.     Ready dough wrap in foil (I work for 3 servings and wrap each) and put in the fridge - there should be at least 24hours but may also be longer, they got a flavor.
  5.     Cold dough remove from foil and roll up thinly on a floured pastry board, cut any shape you want;)
  6.     Ready gingerbread put on a baking tray lined with baking paper and bake depending on the thickness of 10-15 minutes. The temperature of 180 ° C.
  7.     Remove, let cool and  ice, pour chocolate or as I put to the cans and store up to Christmas; P

Bon Appetit;)

 

Komentarze

  1. Wyszły przepyszne, próbowałam! :D Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę ;) Wstawiony specjalnie dla Ciebie ;)

      Usuń
  2. Jak ja żałuję, że nie mam piekarnika, tak co raz piekłabym jakieś ciasteczka :) Dzięki Tobie będę mogła je spróbować :D
    Już się nie mogę doczekać, cały czas leżą i mnie kuszą :D Czekam na święta :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jadłyśmy takich ciasteczek, wierzymy, że są smaczne :)
    Jaki uroczy misio!!!!!! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta wykrawaczka szczególnie mi się podoba ;)

      Usuń
    2. Dziś otworzyłyśmy paczuszkę i AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!
      Jest cudowna nawet bez otwierania xD To śliczne pudełko baardzo nam się przyda bo kochamy takie urocze zbieracze tzw. "pierdułek" xD A co do wnętrza to ciasteczka jutro wszystkie zostaną przetestowane i poddane surowej ocenie xD Haha nie no na pewno wszystkie są przesmaczne :D Aha no i najważniejsze! Dlaczego włożyłaś nam do pudełka dwie szalone pandy? Dobrze, że nie zjadły wszystkich ciasteczek! Jutro zrobimy zdjęcia i pochwalimy się wszystkim takim uroczym prezentem :***************************

      Usuń
    3. Dobrze zabezpieczyłam ciacha przed Pandami ;) starałam się aby każda miała coś dla siebie ;)

      Usuń
  4. bardzo dobre pierniczki, już prawie zjedzone, zostawilam dwa do stroika :)
    najlepsze jednak maszane w kawie z mlekiem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie wyglądają Twoje pierniczki. Ależ bym spróbowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ju nawet 1 w domu nie mam ;) następnym razem podeślę jakieś ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Miło mi będzie jeżeli zostawisz po sobie jakąś pamiątkę ;)
Komentarz pozwala mi określić, czy moje posty wam się podobają.

Popularne posty